یکشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۱

دو روایت از سید علی اقبال دوگاهه،عباس دوران،علیرضا یاسینی




صدام حسین برای تحقیر کردن خلبانان ایرانی در تلویزیون عراق گفت:
به هر خلبان ایرانی که به ۵۰ مایلی نیروگاه بصره نزدیک شود- حقوق یک سال نیروی هوایی عراق را جایزه خواهم داد!۱۵۰دقیقه بعد از مصاحبه صدام-عباس دوران و حیدریان و علیرضا یاسینی -  (+) نیروگاه بصره را بمباران کردند.با این عملیات جواب گستاخی صدام داده شد و در حقیقت خود صدام تحقیر شد .

غروب همان روز خبرنگار رادیو بی بی سی اعلام کرد:
من امروز با آقای صدام حسین رئیس جمهور عراق، مصاحبه داشتم و ایشان با اطمینان خاطر از دفاع قدرتمند هوایی خود در راه محافظت از نیروگاه ها، تاسیسات و دیگر منابع اقتصادی عراق در برابر حملات و تهاجم خلبانان ایرانی سخن می گفت. ولی من هنوز مصاحبه او را تنظیم نکرده بودم که نیروی هوایی ایران نیروگاه بصره را منهدم کرد. اینک جنوب عراق در خاموشی فرو رفته و چراغ قوه در بازارهای عراق بسیار نایاب و گران شده است چون با توجه به خسارات وارد به نیروگاه، تا چند روز آینده برق وصل نخواهد شد.

سپس این خبرنگار با لبخندی تمسخر آمیز گفت:
البته هنوز فرصتی پیش نیامده که من از صدام حسین سوال کنم چگونه جایزه خلبانان ایرانی را تحویل خواهند داد ؟




سید علی اقبالی دوگاهه،در ۲۵سالگی استاد خلبان جنگنده F-5 و در ۲۷سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. شهیدان،"عباس بابایی" و "مصطفی اردستانی" از شاگردان تحت آموزش ایشان بودند .وی تكمیل دوره خلبانی را به مدت ۲۲۰ساعت در سال ۱۳۴۷در پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیكس ایالت آریزونای امریکا را به پایان رساند و كسب رتبه نخست در بین بیش از ۴۰۰دانشجوی خلبانی از كشورهای مختلف به عنوان خلبان نمونه این پایگاه را از آن خود نمود . همچنین در سال ۱۳۵۳جهت گذراندن دوره كارشناسی تفسیر عكس های هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی مجددا به امریكا اعزام گردید.


این هم وطن دلیر اکثر تلمبه خانه ها و نیروگاه های برق عراق را از کار انداخته بود و طرح های عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات ۳۵۰میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد از این رو صدام  به خون این شهید تشنه بود .

وی پس از بمباران پادگان "العقره" در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان كشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیع‌ترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد.
این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناك، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می کرد و طی ۲۲سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود؛ تا این كه در خرداد سال ۱۳۷۰، بر اساس گزارش های موجود عملیاتی و اطلاعاتی، و نامه ارسالی كمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده وخلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان سید علی اقبالی دوگاهه محرز شد. پیكرش كه بخشی از آن غریبانه در قبرستان محافظیه نینوا و بخشی دیگر در قبرستان زبیر موصل به خاك سپرده شده بود، با پیگیری كمیته جستجوی اسرا و مفقودین وكمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، به همراه پیكرهای تنی چند از دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی، پس از ۲۲سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن بازگشت و به شكلی بسیار با شكوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مردادماه ۸۱ در قطعه خلبانان بهشت زهرا دركنار سایر همرزمانش آرام گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر