پنجشنبه، آذر ۲۳، ۱۳۹۱

بازدید از امامزاده عبدالله،مدفن مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی /شهدای ۱۶ آذر


 سال ۱۳۳۲، دولت مردمی دکتر محمد مصدق با کودتای انگلیسی آمریکایی سرنگون شده بود.سفارت انگلستان دوباره افتتاح می‏شد و دنیس رایت، كاردار سفارت، قرار بود كه به ایران بیاید. كمپانی‏های نفتی برای تصرف مجدد نفت ایران، نقشه می‏كشیدند. نیكسون، معاون رئیس جمهور آمریكا، به ایران می‏آمد؛ تا نتیجه ٢١ میلیون دلار كودتا را ببیند. ناراحتی و نارضایتی مردم هر روز بیشتر اوج می‏گرفت. آتش خشم و كینه مردم هر لحظه بیشتر زبانه می‏كشید و فریاد اعتراض از هر گوشه و كناری به گوش می‏رسید. دولت كودتا و استعمار خارجی نیز برای انتقام از مردم مبارز ایران، به خصوص دانشجویان دانشگاه تهران، دندان تیز كرده بودند كه فاجعه ١٦ آذر بروز كرد... .








یدالله سحابی ،(زاده ۱۲۸۴ در سنگلج، تهران - درگذشته ۲۳ فروردین ۱۳۸۱ در تهران) به همراه سید محمود طالقانی و مهدی بازرگان، یکی از مؤسسین نهضت آزادی ایران بود. او در جريان جنبش ملی شدن صنعت نفت ايران، به عنوان يکی از ياران نزديک دکتر محمد مصدق مطرح بود.او پیش از انقلاب ریاست اداره فرهنگ تهران را برعهده داشت .





دکتر یدالله سحابی،مهندی عزت الله سحابی،مهندی بازرگان(مجلس اول شورای اسلامی)

موسسین انجمن جغرافیایی در سال ۱۳۲۶
نشسته: مسعود کیهان، سعید نفیسی
ایستاده: فریدون فرشاد، محمد حسن گنجی، یدالله سحابی
دکتر حاج سید جوادی،مهندس بازرگان،دکتر سحابی
علی خامنه ای و دکتر آیت




سید جعفر شهیدی (۱۲۹۷ در بروجرد - ۲۳ دی ۱۳۸۶ در تهران) رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.شهیدی از شاگردان برجستهٔ علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و در سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد. او همچنین در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر سید حسین طباطبائی بروجردی، سید ابوالقاسم خویی تحصیل کرد و درجه اجتهاد داشت.

او به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، ۴ عنوان ترجمه، ۳ عنوان تصحیح و تعداد زیادی تالیف دارد که شماری از کتاب‌های وی به زبان‌های بیگانه ترجمه شدند و جایزه دریافت کردند.







 سید صادق سرمد، فرزند سید محمد علی به سال (۱۲۸۶ ه.ش) در تهران متولد شد.تحصیلات خویش را در رشته حقوق به پایان رسانید، و مدتها وکیل دادگستری بود و یکدوره به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد، و نیز امتیاز روزنامه صدای ایران را داشت.

وی همچنین مشاور حقوقی دربار پهلوی بود.صادق سرمد در سال ۱۳۳۹ بر اثر بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت.


          میخانه اگر ساقی صاحب نظری داشت            می خواری و مستی ره و رسم دگری داشت
      پیمانه نمی داد به پیمان شکنان باز                 ساقی اگر از حالت مجلس خبری داشت
    بیدادگری شیوه مرضیه نمی شد                    این شهر اگر دادرس و دادگری داشت
     یک لحظه بر این بام بلاخیز نمی ماند             مرغ دل غم دیده اگر بال و پری داشت
        در معرکه عشق که پیکار حیات است             مغلوب ٬ حریفی که بجز سر سپری داشت
 سرمد سر پیمانه نبود این همه غوغا           میخانه اگر ساقی صاحب نظری داشت






محمد علی باباییان و آیت ا... لشکری،که گفته می شود از پیشمرگان محمد رضا پهلوی بودند و در حفاظت از او کشته شدند.اطلاعات بیشتری نتوانستم بدست بیاورم جز اینکه خیابان جیحون تهران قبل از انقلاب به نام آیت ا... لشکری و خیابان کمیل، به نام محمد علی باباییان بوده است.




امامزاده عبدالله از گورستان‌های معروف تهران است که تعداد زیادی از مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی در آنجا مدفون هستند.

سه‌شنبه، آذر ۲۱، ۱۳۹۱

سه طنز تلخ!

!اینطوریش رو دیگه ندیده بودیم

روشن کردن شمع و خواندن سوره های قرآن با انداختن سکه داخل دستگاه در امامزاده عبدالله شهرری!!



روزنامه ی اطلاعات سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱

هفته نامه ی ۹ دی،سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱