پنجشنبه، مرداد ۲۳، ۱۳۹۳

باز هم ما ایرانی‌ها و تفاخر ناآگاهانه!

ما ایرانی‌ها توی شبکه‌های اجتماعی و وبلاگها و سایت‌ها دنبال نشانی از موفقیت‌های شخصی ایرانی‌تبار میگردیم تا آنرا در سطح وسیعی منتشر کنیم و به آن ببالیم و به دنیا(بخوانید به خودمان چون دنیا که این محافل فارسی زبان را رصد نمیکنه) اثبات کنیم که نژاد برتریم و باهوشترینیم و خون پاک آریایی در رگانمام جریان دارد، کورش و داریوش و ....داشتیم و خلاصه اینکه همه باید به ما تعظیم کنند.

۵ تا پزشک قلب و دو تا پزشک مغز و اعصاب و ۲ تا استاد نجوم و چند کارخانه دار که در سازمانها و بیمارستانها و ارگانهای کشورهای مختلف جایگاه و رتبه دارند را ردیف میکنیم و با افتخار و غرور میگوییم دنیا در تسخیر ماست،حال آنکه ژاپنی‌ها و چینی‌ها و فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها و ... همه میتوانند چنین لیستی را تهیه کنند ولی ادعا سلطه‌ی دنیا را ندارند!

جدای اینکه این روزها همه یه مطلب را به تکرار به اشتراک میگذارند،فکر کردم شاید جالب باشد نکاتی را راجع به المپیاد(به طور خاص ریاضی) و پیشینه‌ی خانم مریم میرزاخانی و تنی چند از جوانان افتخارآفرین ایران بیان کنم.


المپیاد ریاضی شامل ۶ سوال ۷ نمره‌ای هست یعنی ۴۲ نمره.

پس ممکن است در یک المپیاد چندین نفر طلا،نقره و یا برنز بگیرند.

سال ۱۹۹۸ میلادی ایران با کسب ۵ طلا و ۱نقره در المپیاد ریاضی،رتبه‌ی اول جهان را کسب کرد.

سوال ۶ معمولا سوال دشواریست.


®۵ ایرانی دو بار در المپیاد ریاضی مقام و مدال کسب کرده‌اند.یعنی یکبار سال دوم دبیرستان و بار دیگر سال سوم دبیرستان شرکت کرده‌اند.

اهمیت کار خانم میرزا خانی آنجا نمود دارید که ایشان دو نمره‌ی ۴۲ و ۴۱ را در این آزمونها کسب کرده‌اند.البته سختی سوالات در سالهای مختلف ممکن هست با هم فرق داشته باشند ولی تقریبا در یک سطح هستند.

مریم میرزا خانی از دبیرستان فرزانگان۱ تهران: سال۱۹۹۴ نمره‌ی ۴۱ و سال ۱۹۹۵ نمره‌ی ۴۲ را کسب کرد.

ایمان افتخاری از دبیرستان حلی۱ تهران:سال۱۹۹۶ نمره‌ی ۲۸ و سال ۱۹۹۷ نمره‌ی ۴۲ را کسب کرد.

امیر آجرلو از دبیرستان رشد منطقه‌ی۱۶ تهران:سال۱۹۹۸ نمره‌ی ۳۳ و سال ۱۹۹۹ نمره‌ی ۳۴ را کسب کرد.

مینا دلیروی فرد:سال۲۰۱۱ نمره‌ی ۳۰ و سال ۲۰۱۲ نمره‌ی ۲۸ را کسب کرد.

الک بدرویا از دبیرستان انرژی اتمی و علامه‌طباطبایی:سال۲۰۱۲ نمره‌ی۲۸ و سال ۲۰۱۳ نمره‌ی ۳۵ را کسب کرد.

خانم مریم میرزاخانی فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف و ارشد و دکترا از هاروارد و استاد دانشگاه استنفورد و دارای همسر و یک فرزند هستند. زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته است. او در سال ۲۰۱۴، برنده مدال فیلدز شد.همسر وی جان وندراک، از پژوهشگران آی‌بی‌ام است و از او دارای یک فرزند به نام آناهیتا می‌باشد.
ایشان پروفسور نیستند.
جایزه‌ی فیلدز با نوبل برابری نمیکند.
اساسا "نوبل ریاضیات" نداریم.
قیاس این جایزه با نوبل مثل قیاس اسکار و جشنواره‌ی کن هست!



در آخر هم کلامی راجع به ضریب هوشی(آیکیو) ایرانی ها:
ضریب هوشی یا بهره هوشی یا هوش‌بهر، (IQ)مخفف Intelligence Quotient و عددی با میانگین ۱۰۰ و انحراف معیار ۱۵ می‌باشد. از این رو در رده‌بندی و تقسیم هوش، به صورت میانگین نزدیک ۷۰٪ از مردم دارای هوش میانه، ۱۲٪ هوش بالاتر از میانه، ۲٪ درصد بسیار باهوش و ۱٪ افراد برگزیده را دربر میگیرند. همین روند درباره افراد کم‌هوش، واپس‌مانده ذهنی و ... در سوی دیگر پابرجا است.

یک گزاره معروف در میان ما، تاکید بر هوش بالا و سرشار ایرانیان است. باور عمومی ما حاکی از این است که از مدیران ناسا گرفته تا بهترین جراحان بیمارستان های معروف دنیا ایرانی هستند. و در مقابل، نقل قولها و داستانهایی را باور داریم که ژاپنی ها هوش پایین تر خود را با تلاش جمعی و کار بیشتر جبران میکنند.

در نقشه آی کیو جهان است که توسط دو محقق فنلاندی و انگلیسی ترسیم شده است. بدون هیچ بحثی در رد یا صحت این آمار، نکته جالب این است که ژاپن دومین کشور باهوش دنیا با ضریب ۱۰۵ و ایران با ضریب هوشی ۸۴ در رده کشور های پایین این جدول قرار دارد؛ پایین تر از عراق و سوریه و در سطح کشور های عربی حوزه خلیج فارس


در واقع طبق تحقیقات علمی دانشمندان ما ایرانی ها نه تنها گل سر سبد هوش در دنیا نیستیم بلكه جایگاهی متوسط در جهان داریم و میلیاردها نفر در جهان ضریب هوشی بالاتری از ما دارند .   

"ریچارد لین " روانشناس و استاد ۸۱ ساله دانشگاه اولستر بریتانیا در كتابی كه در سال ۲۰۰۶ انتشار داد نتایج تحقیقات خود را در این باره منتشر ساخته است

وی كه متخصص مطالعه بر روی تاثیر دو متغیر " نژاد " و " هوش " بر روی یكدیگر است ، در كتاب خود وضعیت ضریب هوشی مردم جهان را با توجه به نژاد بررسی كرده و به این نتیجه رسیده كه باهوش ترین مردم جهان با ضریب هوشی ۱۰۵ و بالاتر مردم كشورهای شرق آسیا ( چین ، كره شمالی و جنوبی و ژاپن ) هستند.
 
در رده میانی كشورهای اروپایی ، روسیه ، آسیای مركزی و قفقاز و حتی مغولستان قرار می گیرند كه متوسط  ضریب هوشی آنها  ۹۰ تا ۱۰۰ است.

ایرانیان به همراه تمامی كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ، هند ، پاكستان و كشورهای آسیای جنوبی و نیز دو قاره آمریكای شمالی و جنوبی در رده میانی یعنی با ضریب هوشی ۸۵ تا ۹۰ قرار می گیرند.

جایگاه چهارم از آن كشورهای آفریقایی است كه ضریب هوشی آنها ۷۰ تا ۸۰ است و مردم اقیانوسیه ( استرالیا ) و كشور آفریقایی بوتسوانا ، با دارا بودن كمترین میزان ضریب هوشی یعنی ضریب هوشی ۶۰ تا ۷۰ در آخرین رده قرار می گیرند.


آزمون های متعارف علمی برای اندازه گیری ضریب هوشی از این قرار است:
تشخیص الگوها (Pattern recognition)
قدرت حافظه کوتاه مدت (Short-Term memory)
استفاده فرد از واژه‌ها (Vocabulary)
سرعت محاسبه فرد (Computational speed)
درک روابط یا جبر (Algebra)
اطلاعات عمومی (General Knowledege)
محاسبات ریاضیات (Arithmetic)
درک فضایی (Spatial ability)
منطق (Logic)
تلفظ (Spell)