چهارشنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۱

هادی غفاری کیست؟



به بهانه ی میهمان "صندلی سبز" سرای اهل قلم(هادی غفاری)،مطلب زیر را نگاشته ام.نام هادی غفاری همیشه آمیخته با قتل ناجوانمرادانه ی امیرعباس هویدا نخست وزیر مخلوع پهلوی آخر است.هادی غَفّاری نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی بود و در انتخابات مجلس چهارم، پنجم و هفتم رد صلاحیت شد.


مدتها قبل او را می شناختم،شاید یک سالی  می دیدمش و گاهی می نشستیم و از هر جایی سخنی می گفتیم و این چهره ی مرموز تاریخ انقلاب اسلامی برایم حکایاتی شگرف از گذشته ی خود و انقلاب بازگو می کرد.بسیار محتاط و اسرار آمیز سخن می گفت و البته در هیچ موردی هم خود را مقصر نمی دانست.امام جماعت مسجد الهادی واقع در خیابان "تهران نو" ایستگاه قاسم آباد است و مدیریت موسسه ی خیریه ی الهادی را هم دارد.
آیت الله حسین غفاری

مبارزی بوده متهور و بی باک ،پدرش آیت الله حسین غفاری هم در زندان های محمد رضا پهلوی شدیدترین شکنجه ها را متحمل شد و سرانجام سرش را با مته سوراخ کردند و با درد و رنج بسیار جان سپرد.

خودش مدعی است که سوابق مبارزاتی و شکنجه و زندانش از تمام رجال طراز اول کشور طی۳۳ سال بعد از انقلاب۵۷ بیشتر است و انصافا هم چنین بوده است.ولی هادی غفاری امروز چگونه است!؟
از دیگر نسبت هایی که مخالفینش( چپ و راست) به او می دهند ماجرای جوراب استارلایت و موسسه ی الهادی و به قول مخالفینش،"الحادی" هست.

موسسه ی الهادی حدودا  ۱۵۰۰ متر زیر بنا دارد و موقوفه ای عام المنفعه و خیریه است که زیر نظر ولی فقیه می باشد.در اساسنامه ی آن آمده که ریاست با هادی غفاری است و بعد از او حتما یک روحانی باید آن را اداره کند.ریاست هیئت امنا و مدیریت آن جا از طرف آقای خمینی به غفاری واگذار می شود و کارخانه ی جوراب استارلایت (که هم اکنون با نام آسیا فعالیت می کند و جوراب های "گیپور" و به قول مذهبیون بدن نما را تولید می کرد) هم به عنوان اسپانسر موسسه و برای صرف هزینه های بنا و خدمات عمومی به مردم، به ایشان داده می شود.از آنجاییکه هادی مبارز بود و سر رشته ای از حساب و کتاب نداشت بعد از مدتی استارلایت ورشکست شد و بنیاد مستضعفان آن را از غفاری گرفت،که این موضوع با اعتراض و دلخوری او روبرو شد.
۵۰  میلیون تومان به عنوان مالیات از غفاری به عنوان ریاست هیئت امنا(هیئت امنایی وجود نداشت) طلب کردند که ایشان آنها را عودت داد به ولی فقیه!!(همان سالها)

بنا در سه طبقه با امکانات قابل قبولی از قبیل سالن مجهز آمفی تاتر و کنفرانس و اتاق های متعدد می باشد که جهت کاربری های مختلف آموزشی(کلاس کنکور،نقاشی،انگلیسی،مهد کودک،مشاوره ی حقوقی و ...) اجاره داده شده اند.

 به دلیل سوء مدیریت و شخصیت خود محور و خوی تهاجمی که ایشان دارند، درآمدی که از موجرها گرفته می شود به سختی هزینه های نگهداری و کارمندان را تامین می کند!

شاید نقل چند خاطره(از بسیار حرفهایی که زده) از ایشان خالی از لطف نباشد.ایشان همان ابتدای انقلاب وقتی از قدرت زیادی برخوردار بود و رعب و وحشت هادی غفاری همه گیر بود بنز کوپه ای را از یکی از کاخ های شاه به تملک خود در آورده بود ،و چون مدارک شناسایی ماشین موجود نبود پلاک خودرو دیگری را روی این ماشین گذاشته بود و با آن تردد می کرد.و این وقتی نمود پیدا می کند که روی سردر موسسه ی الهادی سخن از فقر و غنا به چشم می خورد.آن هم در شرایط بحرانی جنگ و فشارها و تنگنا هایی که مردم با آن ها مواجه بودند.

متاسفانه همیشه نیروهای چپ و راست(اصلاح طلب و اصول گرای امروزی) از اینگونه افراد برای پیشبرد مقاصد خود بهره برده اند.یک بار برایم تعریف کرد که در دوران دولت اصلاحات از طریق مرز زاهدان به دیدار ملا عمر رفته بود!قطعا این کار بسیار پر مخاطره بوده و یقینا هیچ شیر پاک خورده ای حاضر به انجام آن نمی شده،برای دولت هم بی هزینه بوده،چون یک شخص غیر رسمی بدون مناصب دولتی اگر بازداشت یا کشته هم می شد خطری را برای حاکمیت نداشت.

و یا در غائله ی جنگل آمل( اینجا    اینجا   اینجا) او را به آنجا اعزام کردند و به گفته ی خودش یک ماه کار دشوار اطلاعاتی کرد تا توانست غائله را بخواباند.که این امر هم در آن مقطع از هر کسی بر نمی آمد.

داستان دستگیری "حسین فرزین" از اوباش معروف ساکن نظام آباد تهران هم شنیدنی است.به گفته ی حسین بروجردی تنها کسی که با خدعه توانست او را به دام بیندازد ،هادی غفاری بود.نقل می کنند روز ختم حسین فرزین وقتی دو طرف خیابان حسینی نظام آباد را نوچه ها و هوادارهای فرزین حجله باران کرده بودند هادی با بستن تیغه ی آهن به جلوی اون جیپ معروفش تمام حجله ها را سرنگون می کند و از رعب اسم او، کسی مداخله نمی کند.

خودش نقل می کرد یک هفته جلوی تالار رودکی(وحدت) با نیروهایش شبانه روز کشیک می دادند که انقلابی های تندرو آن جا را ویران نکنند.

هادی غفاری پیش از مجلس ششم با شعار خدا نان آزادی به میدان آمد که مورد تمسخر قرار گرفت.(شعار کمونیست ها نان مسکن آزادی بود) و بعد از انتخابات  ۱۳۸۸ هم یک بار به حجت الاسلام خامنه ای تندی کرد و چندین بار هم از آقایان موسوی و کروبی حمایت کرد و حصر آنان را تقبیح کرد.یادم می آید روزی به من گفت که نزد رهبری رفته بوده و به او با ناراحتی گفته که چفیه ی یاسر عرفات را به گردن انداخته و او هم به هادی پوزخند زده.(اواخر دهه ی هفتاد)

عمر سیاسی و اجتماعی افراد سوخته ای چون هادی غفاری به سر آمده و امکان بازگشت اینان به صحنه سیاسی به صفر میل می کند و یقینا باید در دادگاهی صالح و با حق داشتن وکلایی اختیاری و طبق ضوابط و قوانین پاسخگوی رفتار و کردار خود باشند.

ولی آنچه بیش از همه نام هادی غفاری را بر سر زبان ها انداخته است،قتل ناجوانمردانه و سبوعانه ی امیر عباس هویدا نخست وزیر مخلوع محمد رضا پهلوی است.

محمدرضا پهلوی برای آرام کردن مردم، هویدا و چند تن دیگر از رجال سرشناس سیاسی دوران زمامداری خود را بازداشت کرد. البته هویدا می‌دانست که این بازداشت برای آرام کردن مردم است و با بازداشتهای سیاسی و معمول فرق دارد.اما نمی‌دانست که بازداشتش تا روز پیروزی انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ادامه خواهد داشت. وی تنها مقام بلند پایه رژیم محمد رضا پهلوی بود که علی‌رغم داشتن امکان فرار، از ایران نگریخت و از طریق داریوش فروهر تسلیم دولت موقت مهندس مهدی بازرگان شد.  مسعود بهنود  در کتاب "۲۷۵ روز بازرگان" (صفحه ۲۶۷) نوشته است:"او در ۲۲ بهمن ۵۷ پس از فرار نگهبان‌ها از پادگان جمشیدیه از زندان بیرون آمد و به منزل آقای طالقانی تلفن زد و از آن طریق خود را تسلیم کرد. سپس به دادگاه انقلاب تحویل داده شد و با حکم صادق خلخالی قاضی دادگاه اعدام شد. "

بر اساس آنچه آقای ابراهیم یزدی نقل می کند،وقتی آقای هویدا را برای دادگاه می بردند ،هادی غفاری در راهروی دادگاه  به سر او شلیک می کند و این در حالیست که هنوز حکم ایشان صادر نشده بود.

به اعتقاد آقای یزدی هویدا را به سرعت کشتند تا اسرار مگوی او فاش نشود،اسراری که او از خیلی از اشخاص و روحانیون داخل انقلاب و نظام داشته و بر ملا شدن آنها می توانسته تبعات منفی زیادی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.و این شامل هادی غفاری و صادق خلخالی نیز بوده است.

...هادی غفاری از پشت سرش آمد هفت‌تیری به دست گرفت و گلوی هویدا را نشانه رفت و دو تیر خالی کرد. هویدا به زمین افتاد. خون از رگ گردنش فواره می‌زد. هادی غفاری می‌خواست او را به مرگی تدریجی و پر عذاب بکشد. هویدا که می‌دانست زخمی مهلک برداشته، از شخصی به نام (علی)کریمی در صف همراهان خلخالی خواست که جانش را بستاند. کریمی هم ظاهراً از سر لطف تیر خلاص را به جمجمه هویدا زد . ...
در همان جلسه ی "سرای اهل قلم" ،چندین بار از آقای غفاری راجع به این ماجرا سوال می کنند که ایشان طفره می روند(نفی یا تکذیب نمی کند) و نهایتا می پذیرد که اولین کسی بود که حکم را اجرا و شلیک کرده است.

و کلام آخر:مشایی ها ،حمید رسایی ها، دهنمکی ها و احمدی نژادها از دل هادی غفاری ها و نوریزادها و عبدالله نوری ها و موسوی خویینی ها و "رفسنجانی" ها درآمده اند.

۱۵ نظر:

  1. دیری نپاید که درس ناگرفته تاریخ برای دیکتاتورها تکرار شود و آتش نابودی بر آنان شعله ور گردد . و باز دوری تازه ؟

    پاسخحذف
  2. باز بودن درب «سرای اهل قلم» به روی میهمانان مختلف اساساً فکر بدی نیست. فرصت دادن به دیگران شایسته است. اما نه آن دیگرانی که تاریخ گواه است از نزدیک دستی بر آتش جنایاتی داشته اند که هرگز فراموش نخواهند شد. آنهایی که به نظر می رسد نطق های هر از گاهشان، نه از روی خدمت به خلق و جبران مکافات، که بر اساس احساس کینه ی شخصی و شاید بر زبان انداختن نام خود برای چند صباحی می باشد

    پاسخحذف
  3. در مملکتی که مسکن به جان بند است در منطقه فقیرر نشینی مانند خیابان دماوند چه کسی ملک مسکونیش را وقف میکند فقط 75 متر از این بنا وقف بود که در اختیار پدر مرحمومش قرار داشت 5% این بنای بزرگ نگفتید سر نوشت 19 واحد مسکونی چه شد چه بر سر صاحبان بخت بر گشته شان امد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ظاهرا در بحبوحه ی انقلاب هادی از صاحب ملک می خواهد قبل از مصادره ی اوالش اونجا رو وقف کنه!

      حذف
  4. زبان در دهان ای خردمند جیست ؟ کلید در گنج صاحب هنر

    پاسخحذف
  5. در مملکتی که مسکن به جان بند است در منطقه فقیرر نشینی مانند خیابان دماوند چه کسی ملک مسکونیش را وقف میکند فقط 75 متر از این بنا وقف بود که در اختیار پدر مرحمومش قرار داشت 5% این بنای بزرگ نگفتید سر نوشت 19 واحد مسکونی چه شد چه بر سر صاحبان بخت بر گشته شان امد

    پاسخحذف
  6. با درود
    بسيار منصفانه و قابل تامل بود
    هادي غفاري كه گاو پيشاني سفيده به هر حال همه عوامل جمهوري اسلامي جنايتكارند مگر عكسش ثابت شه

    پاسخحذف
  7. خوب است آنهایی که از جنایات افرادی که به نوعی در رأس امور قرار داشتند یا دارند آگاهی دارند، اطلاع رسانی کنند و چهره ی آنها را بشناسانند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تا دلتون بخواد از اینگونه آدمها پرونده ی شفاهی دارم

      حذف
  8. جناب اقای میخ حسین موسوی را از قلم ننداز مسئول اصلی جنایات سال 67 و نور چشمی خمینی گجستک
    خداوند نسل اخوند را از این مملکت بر کند

    پاسخحذف
  9. ننگ بر توله های کثیف اسلام ناب محمدی که همه دیدند چه هیولاهایی از آن در آمد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما مجاز به توهین کردن به باورهای مسلمانان نیستید.اعتراض خود را محترمانه بیان کنید.ضمنا خطا و فساد حاکمین ارتباطی به ائمه نداره

      حذف