یکشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۰

شیخ فضل الله نوری انقلاب مشروطه را «فتنه» می‌نامید!




۳۱ جولای (۹ مرداد) یکصد و دومین سالروز اعدام شیخ فضل الله نوری مجتهد ضد انقلاب مشروطه در میدان توپخانه تهران است. به همین مناسبت گوشه‌ای از زندگی‌ نامه و عقاید شیخ فضل الله را که شباهت‌هایی با آرای مسئولان فعلی‌ جمهوری اسلامی ایران دارد را در اینجا می‌آورم. شیخ فضل الله در وقایع انقلاب مشروطه ایران به حمایت و همراهی از محمد علی شاه و به مخالفت با سید محمد طباطبائی و عبدالله بهبهانی -دو روحانی مشروطه‌خواه- برخاست . شیخ فضل الله مشروطه را «فتنه» می‌خواند.

وی در مقابل یکی‌ از مواد قانون اساسی‌ مشروطه که «اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی‌الحقوق خواهند بود» به طور مشخص مخالفت کرد و گفت «محال است با اسلام حکم مساوات». او از مخالفین احداث مدرسه دخترانه بود. شیخ فضل‌الله نوری در جلسه‌ای به ناظم‌الاسلام کرمانی درباره مدارس جدید می‌گوید: «ناظم الاسلام، تو را به حقیقت اسلام قسم می‌دهم. آیا این مدارس جدیده خلاف شرع نیست؟ و آیا ورود به این مدارس مصادف با اضمحلال دین اسلام نیست؟ آیا درس زبان خارجه و تحصیل شیمی و فیزیک عقائد شاگردان را سخیف و ضعیف نمی‌کند؟ شیخ در رساله حرمت مشروطه می گوید: اعتبار به اکثریت آراء در مذهب امامیّه غلط است. قانون نویسی چه معنا دارد؟ قانون ما مسلمانان همان اسلام است که بحمدالله تعالی، طبقه بعد طبقه روات اخبار و محدّثین و مجتهدین متحمّل حفظ و ترتیب آن شدند و حال هم حفظه آن بحمد الله تعالی بسیارند... وکالت و ولایت در زمان غیبت امام زمان(عج) با فقهای مجتهدین است نه فلان بقال و بزّاز.


وی قانون اساسی‌ مشروطه را "ضلالت نامه" می‌نامید و میگفت: ماده ای دیگر که در این ضلالت نامه است، آزادی قلم و آزادی مطبوعات است. پس از فتح تهران توسط مشروطه طلبان، شیخ فضل‌الله نوری گرفتار شد و به حکم شیخ ابراهیم زنجانی در ۹ مرداد ۱۲۸۸ در میدان توپخانه به دار کشیده شد. خواندن کتاب "خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی" که توسط نشر کویر منتشر شده را به همه دوستان توصیه می‌کنم.

۱ نظر:

  1. وی قانون اساسی‌ مشروطه را "ضلالت نامه" می‌نامید و میگفت: ماده ای دیگر که در این ضلالت نامه است، آزادی قلم و آزادی مطبوعات است. پس از فتح تهران توسط مشروطه طلبان، شیخ فضل‌الله نوری گرفتار شد و به حکم شیخ ابراهیم زنجانی در ۹ مرداد ۱۲۸۸ در میدان توپخانه به دار کشیده شد. خواندن کتاب "خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی" که توسط نشر کویر منتشر شده را به همه دوستان توصیه می‌کنم.

    پاسخحذف