جمعه، اسفند ۱۱، ۱۳۹۱

میرحسین موسوی،در گذر زمان!/به مناسبت میلاد میر قلبها

او در اواخر دههٔ چهل و اوایل دههٔ پنجاه خورشیدی، با گروه‌های ملی - مذهبی مثل نهضت آزادی و نهضت خداپرستان سوسیالیست نزدیکی داشت و از جمله کسانی بود که در جلسه‌های سخنرانی علی شریعتی در حسینیه ارشاد تهران حاضر می‌شد. میرحسین موسوی، که در آن دوران با نام هنری حسین رهجو فعالیت می‌کرد، از جمله افرادی بود که در تأسیس جنبش مسلمانان مبارز با حبیب الله پیمان همکاری کرد.

موسوی در سال ۱۳۴۸ زمانی که فارغ‌التحصیلی‌اش را جشن می‌گرفت، در یک نمایشگاه نقاشی که زهرا رهنورد(زهره کاظمی) از دانشجویان رشتهٔ مجسمه سازی ترتیب داده بود، با او آشنا شد و ازدواج کرد.در همان سال‌ها او به دلیل سازمان‌دهی اعتراضات خیابانی بر علیه حکومت، بازداشت و زندانی شد.

میرحسین موسوی در سال ۱۳۵۵ تحت تعقیب ساواک و سازمان های امنیتی به همراه همسرش زهرا رهنورد مجبور به ترک ایران شد و به مدت ۱۰ ماه در آمریکا با عضویت در کنفدراسیون دانشجویان ایرانی بر ضد حکومت پهلوی دست به مبارزه زد و در سال ۱۳۵۶ با بازگشت به ایران مبارزات خود را ادامه داد.

با نزدیک شدن به انقلاب ایران و پررنگ شدن نقش رهبری روح الله خمینی در مبارزات ضد حکومت پهلوی، میرحسین موسوی نیز بیشتر به این جریان گرایش پیدا کرد و به ویژه به محمد حسینی بهشتی، از روحانیان بانفوذ نزدیک به روح الله خمینی، نزدیک شد.

او در خامنه بزرگ شد و پس از پایان دورهٔ دبیرستان در سال ۱۳۳۷ از خامنه به تهران آمد.

او که مدرک کارشناسی ارشدش را در بهار سال ۱۳۴۸ از دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) در رشتهٔ معماری و شهرسازی اخذ کرد و پس از تدریس در دانشگاه ملی ایران به عضويت در هیئت علمی این دانشگاه درآمد، طرح ادارهٔ مرکزی آب و فاضلاب اصفهان را در سال ۱۳۴۸ نوشت و تا سال ۱۳۵۰ آن را اجرا کرد و فعالیت های هنریش را در گروه نقاشی قندریز آغاز کرد.

سپس طرح مجموعهٔ کانون توحید را در سال ۱۳۵۰ اجرایی کرد. کانون توحید چه پیش از انقلاب و چه پس از آن مرکز تجمع سیاسیون منتقد بوده و هست
 .
عیادت از یار دیرینش،بهزاد نبوی


کابینه دوم موسوی - سال ۱۳۶۴ تهران دفتر ریاست جمهوری

 روزنامه ی دولت
 زمان دانشجویی
میرحسین و فیروز آبادی(ریاست فعلی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران،مسوول هماهنگی نمایندگان وزارتخانه‌های دولت میرحسین موسوی در قرارگاه خاتم‌الانبیا)
 میرحسین و هادی کریمی
دیدار مردمی
 بازدید از مجروحین جنگی
 با فیدل کاسترو

 راه اندازی پالایشگاه
 
میرحسین موسوی اولین شخصی بود که پس از اعلام آزادسازی خرمشهر، در حالیکه که هنوز منطقه به طور کامل پاکسازی نشده بود و احتمال پاتک زدن نیروهای عراقی می رفت، خود را به خرمشهر رساند و در بین سربازان ایستاد و سخنرانی کرد، با همان بلندگوی دستی که سالهای سال بعد، پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، به خیابان و در میان مردم آمد. 

 با صیاد شیرازی و محسن رضایی
 نوشتیم عشق،خواندند دیکتاتور
 پاپ ژان پل دوم،رهبر فقید کاتولیک های جهان
 با آیت ا... منتظری

مجلس شورای اسلامی
 اتاق جنگ







میرحسین موسوی نخست وزیر- سید محمد خاتمی وزیر ارشاد


زندان اختر

و

حکایت

همچنان

... باقیست

۳ نظر:

  1. عجب!دلگیر شدم.

    پاسخحذف
  2. این یه آذریه، اون پفیوزهای تو استادیوم سهند هم یه آذری!!!

    پاسخحذف
  3. گریه ام گرفت زنده باد میر حسین موسوی زنده باد همه زندانیان سیاسی ومدنی و ازادیخواهان ودلسوزان وطنم زنده باد مردم ایران

    پاسخحذف