شنبه، آبان ۲۱، ۱۴۰۱

پهلوی به روایت تاریخ شفاهی هاروارد۲

به روایت دکتر هوشنگ نهاوندی 

 (وزیر آبادانی و مسکن، وزیر علوم، رئیس دانشگاه شیراز و رئیس دانشگاه تهران در دوران محمدرضا پهلوی)

 در سال ۱۳۵۱، محمّدرضا شاه پهلوی در نطقی می‌گوید «چرا گروهی از اندیشمندان گرد هم جمع نشوند و به طور منظّم مسائل مملکت را بررسی نکنند و مستقیم گزارش خودشان را با نهایت آزادی و اطمینان به من ندهند و عیب‌ها را بازگو نکنند و من خیلی پذیرا خواهم‌بود.»

 

نهاوندی که رئیس وقت دانشگاه تهران بوده دست‌اندرکار می‌شود و گروهی متشکّل از دهها نفر را در چند کمیته، بر اساس این پیشنهاد شاه تشکیل می‌دهد با نام «گروه بررسی مسائل ایران».

 

  روزی شاه به نهاوندی می‌گوید «خیلی ما گزارش نارضایتی می‌شنویم. یک گزارش بدون هیچ گونه پرده‌پوشی از علل نارضایتی مردم به ما بدهید. ولی اشخاص مطمئنّی این را تهیه کنند و این درز نکند.»

 

در تابستان ۵۳ گزارش آماده می‌شود. خطر یک انقلاب با زمینهٔ مذهبی و پیوستن عوامل چپ افراطی پیش‌بینی می‌شود. 

 

‏فساد، دروغگویی، وعده‌های تهی، فقدان ارتباط با روحانیت، وضع دلخراش تهران، تورّم و پروژه‌های نمایشی از عوامل ایجاد نارضایتی برشمرده‌می‌شوند.

 

مبارزه با فساد، برکناری افراد بدنام، نظارت خیلی شدید بر کارهای ساواک، دیالوگ با روحانیت و آزادی بیشتر وسایل ارتباط جمعی به عنوان راهکار ارائه می‌شود. 

 

‏نهاوندی به نوشهر می‌رود و گزارش را به شاه می‌دهد. شاه با دقّت می‌خواند و آن را با هویدا، نخست‌وزیر، در میان می‌گذارد.

 

هویدا به شاه می‌گوید «اینها یک عدّه گه‌تلکتوئل هستند که می‌خواهند تعطیلات اعلی‌حضرت را gasher بکنند. بیندازید دور اینها را.» 

 

‏اعلی‌حضرت ته فکرشان دلشان می‌خواست که یک کسی بگوید که اینها بیخود می‌گویند. دیگر به گزارش اشاره نکردند، جز در مکزیک[بعد انقلاب]. می‌گفتند «حق داشتید.»



 

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر