سه‌شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۹۲

شیر صحرا،حسن آبشناسان


تو جبهه ها بهش لقب "شیر صحرا" داده بودند. این لقب برای او چنان با مسما بود که رادیوهای دشمن هم با همین عنوان از او نام می بردند...

هشتم مهر ماه سالگرد شهادت شهید حسن آبشناسان است....

آن موقع که صدام خیلی شهرها را موشک باران می کرد، شهید آبشتاسان نامه ای به او نوشت: 

اگر جناب صدام حسین ژنرال است و فنون نظامی را خوب می داند و نظریه پرداز جنگی است، پس براحتی می تواند در دشت عباس با من و دوستان جنگ آورم ملاقات کند و با هر شیوه ای که می پسندد بجنگد، نه اینکه با بمب افکن های اهدایی شوروی محله های مسکونی و بی دفاع را بمب باران کند و مردم را به خاک و خون بکشد.

در جواب نامه حسن آبشناسان، صدام ژنرال قادر عبدالحمید را با گروه ویژه اش به دشت عباس فرستاد تا عبدالحمید به حسن یک جنگ تخصصی را نشان بدهد. سال ها قبل در اسکاتلند حسن، عبدالحمید و گروهش را در مسابقه کوهنوردی ارتش های منتخب جهان دیده بود، آنجا گروه او اول شد و عراقی ها هفتم شدند. حالا در میدان جنگ حقیقی، حسن دوباره مقابل ژنرال قادر عبدالحمید قرار گرفت و بعد از یک درگیری طولانی لشکرش را شکست داد و خودش را اسیر کرد.

مهرماه سال ۶۴ چهار روز بعد از عاشورا خبر شهادت حسن از رادیو عراق با شادی و مارش پیروزی پخش شد.

در مرخصی آخرش كه تقریبا
۳ روز به طول انجامید، كسالت داشت و پس از استراحت كوتاهی، برای اعزام آماده شد. نمی توانستم طاقت بیاورم و با نگرانی پرسیدم: شما تازه آمدید و ای كاش بیشتر می ماندید و او با نگاهی لبریز از محبت و مهربانی پاسخ داد: باید بروم و برای سفر كربلا آماده شوم.
تربتش، در بهشت زهراقطعه: ۲۶    ردیف:۷۹   شماره:۴۷

شهید حسن آبشناسان فرمانده قرارگاه شمالغرب حمزه سیدالشهدا و فرمانده لشکر ۲۳ نوهد، ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۱۵ در در تهران به دنیا آمد.

دوران کودکی را با تحصیل در مدرسه سپری کرد و درسال ۱۳۳۶ با اخذ مدرک دیپلم وارد دانشکده افسری شد.

در سال ۱۳۳۹ با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل گشت و یک سال بعد دوره مقدماتی را به پایان رساند. پس از آن، در اولین دوره «رنجر»، «دوره‌های عالی ستاد فرماندهی»، «دوره‌های چتربازی و تکاوری» در داخل و خارج کشور، شرکت نموده و تمامی این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به درجه سرهنگی ارتقاء یافت و فرماندهی «یگان جنگهای نامنظم در قرارگاه سیدالشهدای ارتش» را بر عهده گرفت.

شهید آبشناسان با تشکیل سپاه، نیروهای جدید را در «آموزشگاه سعدآباد» تحت تعلیم خود قرار داد و در سال ۱۳۶۳، مطابق حکم رسمی «قرارگاه رمضان»، فراهم نمودن زمینه‌های آموزش جنگهای نامنظم سپاه به وی واگذار گشت.

امیر سرلشکر حسن آبشناسان در هشتم مهر سال ۱۳۶۴ شمسی(مصادف با چهاردهم محرم) ، در حالی که   فرماندهی لشکر۲۳ نوهد (یگان تکاوران نیروی زمینی با عنوان«نیروی ویژه هوابرد») را بر عهده داشت، طبق روال همیشه گی اش ، شخصا در خط مقدم «عملیات قادر » حاضر شد و به هدایت عملیات پرداخت که در همین حین ، با آتش مستقیم ارتش بعثی به شهادت رسید و نام خود را به عنوان «تنها فرمانده لشکر شهید» ارتش جمهوری اسلامی به ثبت رساند. وی همزمان با فرماندهی لشکر ۲۳ نوهد ، فرماندهی قرارگاه شمال غرب ارتش جمهوری اسلامی را نیز بر عهده داشت.
با صیاد شیرازی

با محسن رضایی

ساده و صمیمی

۱ نظر:

  1. ....اگر جناب صدام حسین ژنرال است و فنون نظامی را خوب می داند و نظریه پرداز جنگی است، پس براحتی می تواند در دشت عباس با من و دوستان جنگ آورم ملاقات کند و با هر شیوه ای که می پسندد بجنگد، نه اینکه با بمب افکن های اهدایی شوروی محله های مسکونی و بی دفاع را بمب باران کند و مردم را به خاک و خون بکشد....

    پاسخحذف