پنجشنبه، دی ۲۸، ۱۳۹۱

خوش آمدی شیرزن ایرانزمین/خانم نسرین ستوده،بعد از دو سال و چهار ماه به مرخصی آمد


دیروز که در صفحه ی فیسبوک آقای خندان خواندم :۳:۳۰" از دادستانی زنگ میزنند و می گویند: ساعت ۴ نسرین ستوده به مرخصی می آید, جلو اوین باشید.... ساعت ۶ دوباره از اطلاعات تماس می گیرند که کنسل شد.به همین راحتی ..." ، خیلی پکر شدم و کلی این از خدا بی خبران را ناله و نفرین کردم.

یک وکیل،یک حقوقدان،یه شیرزن،یک مادر و یک آزدیخواه و فعال حقوق کودکان و وکیل زندانیان سیاسی بی دفاع ،بی جرم و جنایات تنها به علت قسمی که موقع فارغ التحصیلی خورده که از حقوق مردمش دفاع کند بعد از دو سال و چهار ماه، از چند روز مرخصی محروم می شود!

ولی امروز که صفحه ی رضا خندان را دیدم، خبر از آزادی خانم نسرین ستوده شیر زن ایرانی و مایه ی مباهات ایرانزمین را داده بود.

تنها سه روز مرخصی!!

ولی همین هم غنیمت است،تبریک بابت این خبر و امید که هیچ بیگناهی و انسانی بابت اندیشیدن و تفکر و عقیده در زندان نباشد.


نسرین ستوده لنگرودی (زاده ۱۳۴۲) حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. ستوده در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸ میلادی) برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد.

ستوده کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و از سال ۱۳۷۰ مدتی نیز به فعالیت مطبوعاتی در نشریه «دریچه گفتگو» پرداخته‌است. همچنین مقالاتی در روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز و مجله آبان منتشر کرده‌است. او هنگام همکاری با انجمن حمایت از کودکان دو سال عضو هیأت مدیریه این انجمن بوده‌است و اکنون یکی از حقوقدانان کمپین یک میلیون امضا می‌باشد. ستوده وکالت پرونده‌های فعالان حقوق بشر و کشته شدگان و اعدام شدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ را بر عهده داشته‌است.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در ایران، در بازداشت است.

نسرین ستوده یک بار در سال ۱۳۸۹ در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود. پس از آن گروهی از فعالین مدنی و برخی از موکلین او با انتشار نامه‌ای خواستار شکستن اعتصاب غذای او شدند. در ۴ آبان ۱۳۸۹ نسرین ستوده پس از ۲۸ روز اعتصاب غذا بعد از ملاقات با یکی از اعضای خانواده‌اش اعتصاب خود را شکست.

وی از روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه سال ۱۳۹۱ دست به اعتصاب غذای نامحدود زد. در روز ۱۲ آذر ۱۳۹۱ پس از ۴۷ روز از شروع این اعتصاب غذا، رضا خندان همسر نسرین ستوده وضعیت او را اینگونه شرح می‌دهد:
اکنون وضع جسمی اش به حدی رسیده است که بعید می دانم تا ملاقات بعدی بتواند سرپا باشد. سر گیجه، اختلال بینایی، عدم تعادل در راه رفتن و فشار پایین علام هشدار دهندهٔ وخامت حال اوست، در کنار لاغری مفرط .

این اعتصاب غذا پس از ۴۹ روز در شامگاه سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ پس از بازدید برخی از نمایندگان مجلس در زندان اوین و موافقت حکومت با کلیه‌‌ی خواسته‌های او مبنی بر لغو ممنوع الخروجی دخترش با موفقیت پایان یافت.

۶ نظر:

  1. درود صد ها درود هزاران درود بر این شیر مردان و شیر زنان . جوانان وطن را آزاد کنید . زندانیان سیاسی را آزاد کنید.

    پاسخحذف
  2. با وجود چنین شیر زنانی من انرژی میگیرم و به آینده ایران امیدوار میشوم

    پاسخحذف
  3. سلام...
    خدا قوت فهرمان...
    زمستان می رود و روسیاهی برای نامردان می ماند...
    درود به شرفت.

    پاسخحذف
  4. من نظر م را نوشتم چاپ نکردید.

    پاسخحذف
  5. درد و بلاي اين زن بخوره تو سر زنان روپوش پوش ريش دراز مفت خور كه از ترس رفتن تو سوراخ

    پاسخحذف