جمعه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۱

جمعه ی سیاه


کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ معروف به جمعهٔ سیاه به کشتار تظاهرکنندگان در محلات فقیر نشین جنوبی و میدان ژالهٔ تهران، توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران گفته می‌شود. ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در ادبیات سیاسی ایران، جمعهٔ سیاه نام گرفت.

۱۷شهریور ۱۳۵۷ اغلب به عنوان آغاز پایان کار رژیم شاهنشاهی ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد.وقایع این روز عملاً امکان به ثمر رسیدن اصلاحات تدریجی، آرام و لیبرالی را عقیم گذارد.

وقایع روی داده در جمعهٔ سیاه در روزگار خود، در افواه هزاران کشته یافته بود؛ هرچند بعدها توسط عمادالدین باقی و دیگران بر طبق آمار منابع رسمی وقت (بنیاد شهید) ادعا شد که تعداد کشته شدگان حدود ۹۰ نفر بوده‌است.

در مناطق جنوبی تهران برای متفرق کردن جمعیت ازبالگردهای نظامی استفاده شد کوریره دلا سرا در این رابطه نوشت: این بالگردها "کوهی از اجساد متلاشی شده" را بر جای گذاردند. در میدان ژاله، تانک‌ها که مردم را محاصره کرده بودند و از پراکنده کردنشان ناتوان بودند شروع به شلیک به سمت مردم کردند. بنا بر نوشتهٔ   میشل فوکو، این صحنه به جوخهٔ آتش شبیه بود که در آن افراد مسلح به انقلابیون بی‌حرکت شلیک می‌کردند.

۴ نظر:

  1. هما نهای که سینما رکس را آتش زدند"ملا ها و مجاهدین" میدان ژالهٔ را هم بر پا کردند تا مملکت را به اینن فلاکت بیندازند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ظاهرا شما اطلاعات خوبی از نهادهای امنیتی اون زمان دارید!!

      حذف
  2. چه قدر جالب است که آخوند های شپشو دست به دامن یک همجنس باز قهار، تئوریسین مکتب همجنس بازی در قرن بیستم، و نادان از جریانات ایران میشوند. کثافت آخوند هیچ وقت از خودت و از آن وجدانی که نداری پرسیدی که چرا فقط یک میدان ژاله در ایران بود؟ به عباراتی دیگر اگر شها واقعا قصد کشتن داشت، چرا فقط این بار کشت؟ مگر در میدان ژاله چه خبر بود؟ مگر نه ینکه در میان تظاهر کنندگان چندین فلسطینی کثافت پهن شده بودند که بروی سر بازان آتش گشودند ؟ و آنها هم برای نجاتا جانشان مجبور به تیر اندازی شدند؟ آخوند شپشو میکروب، راستی فوکو کونی (شاید همین علت علاقه آخون ها به او باشد، نظرش راجع به آتش سوزی سینما رکس آبادان چیست؟ اگر راست میگی نظر من را چاپ کن.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شاه اللهی نا گرامی،چاکر درگاه همایونی،خاکسار علزرد،ادب رِ رعایت کنید

      حذف