شنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۹۱

یک مورد برخورد پیامبر یا ائمه با بدحجاب نداریم . . .


حجة الاسلام و المسلمین سید محمد علی ایازی، استاد حوزه و دانشگاه:
اعتقاد من آن است که حجاب، همانند نماز، روزه،‌ خمس و زکات، یک امر شرعی شخصی است. حجاب مثل تصرف مال مردم، امری اجتماعی نیست که مجازات داشته باشد. در واقع تعلیمات دینی ما دو دسته است: دسته‌ای تکلیف شخصی دینی و دسته دیگر اجتماعی است و برای آن کیفر گذاشته شده است. طبعا حکومت اسلامی می‌تواند حجاب را آموزش دهد و مردم متبوعش را بدان تشویق کند، اما برخورد کیفری در هیچ دستوری نیامده. . .

. . .می‌توان تشویق و تبلیغ‌های دولتی و حکومتی داشت برای ترویج حجاب مساوی با این نیست که اگر کسی حجاب را رعایت نکرد او را تنبیه جسمی و روانی کرد. . .

. . .ما در زمان پیامبر و ائمه حتی یک مورد مبنی بر برخورد با فرد بدحجاب نداریم. . . 

این نشان می‌دهد بحث حجاب، بحث اجتماعی جنسی به این معنا که تبلیغ می شود نیست و جنبه دیگری داشته است. . .

. . .
تکلیف مومنین همانند تکلیف آنها در برابر نماز خواندن دیگران است. مومنین باید دیگران را تشویق کنند که نماز بخوانند و حجاب بگذارند. اما برخورد انتظامی مشکل را چاره نمی‌کند و حتی بدتر می‌سازد. . .

. . .تردیدی نیست که حجاب یک دستور و تعلیم قرآنی است. در سوره احزاب (آیه ۵۹) و نور (آیه۳۱)، به این مسئله اشاره شده است و حجاب را تشویق می‌کند. قبل از نزول این آیات، پایبندی به حجاب در جامعه مسلمین مطرح نبود، اما پس از آن زنان مومن خود را ملزم به رعایت حجاب کردند.

. . .قرآن کریم اگرچه حجاب را دارای مراتب مختلف دانسته، اما دایره کمال برای آن تعریف کرده است. آیه‌ ۶
۰ سوره نور می‌فرماید: «... و أن یستعففن خیر لهن...» یعنی اگر عفت بیشتری داشته باشند و بیشتر خود را بپوشانند، برایشان بهتر است. . .

مسئله حجاب امری آموزشی و تربیتی است. همان‌طور که از بازیکن فوتبال بدون آموزش‌های لازم، نمی‌توان انتظار بازی خوب داشت، بدون آموزش و تربیت هم نمی‌توان حجاب را بر تن دختری خردسال کرد. خانواده‌ باید از کودکی این آموزش را به فرزند خود بدهد. در غیر این صورت لباس پوشیدن برای کودک غیر قابل تحمل می‌شود. . .


پاسخ ایازی به دکتر سروش   خبرگزاری فارس

۱ نظر:

  1. بله، حجاب جنبه ی خصوصی دارد. اما بدبختانه در جامعه ی ما خصوصی ترین بخش زندگی مردم نظیر مکالمات تلفنی، ایمیل های ارسالی و ... را هم در صورتی که خودشان تشخیص دهند، زیر نظر می گیرند!! و گویا مالک همه چیز مردم هستند و حق آزادی برای انسان ها قائل نیستند. و با این برخوردهای زشت و ناپسندی که در قالب برخورد با بدحجابی انجام می دهند، حتی اگر کسی آموزش هم برای حفظ پوشش گرفته باشد منزجر می شود، چه برسد به کسانی که کلاً اعتقادی به این مسئله ندارند.

    پاسخحذف