پنجشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۱

چرا دختر دکتر مصدق ۵۰ سال در آسایشگاه روانی بود!؟

زنده یاد خدیجه مصدق در ۲۵ آذرماه ۱۳۰۲ مطابق با ۱۷ دسامبر ۱۹۲۳ در تهران به دنیا آمد و روز ۲۹ اردی بهشت ۱۳۸۲ مطابق با ۱۹ مه ۲۰۰۳ در ژنو دیده از جهان فروبست.
زهرا بنی صدر، دختر دکتر ابوالحسن بنی صدر نقل کرده که پس از مطلع شدن از حضور خدیجه بنی صدر،فرزند دکتر محمد مصدق در آسایشگاهی در سوییس به دیدن ایشان رفته است:

به همراه یک دوست به آسایشگاه رفتم. خدیجه مصدق در اتاقش نبود. بدنبال او گشتیم تا در یکی از راهروهای آسایشگاه خانمی را دیدم، حس کردم که خودش است. نگاه مصدق، همان چهره و خطوط شبیه پدرش را داشت، متاثر شدم.

او به من نزدیک شد و به زبان فرانسه با صدای ملایمی از من به منظور خرید قهوه یک سکه خواست، از روی خشم یا عصبانیت اشک در چشمانم جریان گرفت. دختر مردی که به ایرانیان غرور داده بود و برای ایرانی مستقل و آزاد مبارزه کرده بود، دختر مردی که به ما منزلت بخشیده و راه را نشان داده بود، در مقابل من در تنهایی کامل قرار داشت!

من شرمنده بودم، شرمنده از اینکه دریافتم او تقریبا ۵۰ سال  اینجاست و  زنان  و مردان سوئیسی از او مراقبت و پرستاری می کنند. من رنج می بردم از اینکه کسی را می دیدم که در نوجوانی و زیبایی، قربانی کج رفتاری و بی عدالتی ای شده بود که پدرش را، به جرم رهبری کردن شجاعانه و وطن دوستانه، گرفتار زندان و تبعید در احمد آباد کرده بود.

هنگامی که مادلن آلبرایت از کودتا برضد مصدق عذرخواهی کرد، من دوباره به دیدن خدیجه مصدق رفتم، عکس پدرش و خانه شان در ایران را چاپ کرده و همراه خود بردم. به او گفتم پس از سالها، در نهایت، ایالات متحده، مسئولیت را پذیرفته است و بسیاری از دروغ ها آشکار شده اند و اکنون واقعیت در باره کودتای۲۸مرداد در دید جهانیان بازسازی شده است. خدیجه مصدق  یکباره  در صندلی خود شروع به بی قراری کرد، او عکس ها را گرفت و پاره کرد و شروع به جیغ زدن نمود و برای اولین بار واژه های فارسی بر زبان آورد. من واکنش او را درک نکردم و از پرستارش خواستار توضیحات شدم. او توضیح دادکه خدیجه مصدق به دوران کودکی اش برگشته بود و  او نبود پدر را تحمل نمی کند!

نبود مصدقی که در بی تفاوتی سقوط کرده بود و بعد هم مورد حمله تبلیغات تهوع آور قرار گرفته بود، مصدقی که سالهای آخر زندگی تنها مانده بود.

به راستی چند نفر مصدق را در مبارزه اش برای استقلال و آزادی ایران پشتیبانی کردند؟  چند نفر در مبارزه اش برضد سلطه خارجی که برای بازگرداندن شاه، برضد او کودتا می کرد از مصدق دفاع کردند؟ چند نفر در خاکسپاری مصدق شرکت داشتند؟ و چند نفر برای نشان دادن اندوه و احساس خود دست به تظاهرات زدند؟

ایرانی ها باید این سئوالها را از خود بکنند. چرا کسانی که با تمام وجود برای سربلندی ایران مبارزه کردند، این اندازه تنها بودند؟

.

.

.

پس از تحقیق راجع به چگونگی حضور دُخت دکتر مصدق در آسایشگاه،متوجه شدم ایشان در اثر برخورد سبوعانه ای که ایادی رضا قلدر(رضا پهلوی) با پدرش(دکتر محمد مصدق) کرده بودند به بیماری اعصاب و روان دچار شده  و ۵۰ سال در آسایشگاه به سر برده بود!

دکتر غلامحسین مصدق(فرزند دکتر محمد مصدق)،در کتاب خاطراتش با عنوان:"درکنار پدرم،مصدق " می نویسد:

"عصر روز هفتم تير ماه ١٣١٩ ماموران شهربانی رضاشاه (به فرماندهی سرپاس مختاری) به سراغ دکتر مصدق در شميران می‌روند....... دکتر مصدق را طناب پيچ کرده بودند تا به اتومبيل برسانند،"خديجه"، دختر ١٣ ساله،که الفت زیادی به پدر داشته مشاهده می‌کند که پدرش را با دست و پای بسته و کشان کشان داخل اتومبيل انداخته و می‌برند."خديجه" با ديدن اين صحنه تکان خورد. پس از بازگشت به منزل، با حال نزار و رنگ پريده، هوش و حواسش را از دست."

عبدالمجید بیات مصدق(بزرگترین نوه ی دختری دکتر محمد مصدق)،از بنیاد مصدق در ژنو،تصریح می کند که بیماری خدیجه در سال ۱۳۱۹ بر اثر شوک شدید عصبی که مشاهده عینی بازداشت خودکامه  پدر و شرایطی که ماموران شهربانی وقت با قهر و غلبه و خشونت ایشان را به زندان منطقه ی کویری بیرجند اعزام می کردند بوجود آمد، چرا که علاقه ی عمیقی به پدرش دکتر محمد مصدق داشت.

۱۵ نظر:

  1. WE GOT USED TO TO THE BITTERNESS OF THIS WORLD I HOPE THE FUTURE BE DIFFERENT

    پاسخحذف
  2. Zahra khanoom boro bebin be khatere pedare namardet che besare zanane iran omad,chera mosadegh ba kesafatkariha va lajbazihash baes shod ke polis dastgiresh kone,70 milyun ghorbani shodan khadije ham yeki az ounha ,nang be be afkare poside va moghrezanat

    پاسخحذف
  3. khak bar sareh mordeh parastad. Mordeh-ha-ye tajrebeh nashodeh ra dar khialat gondeh mikonie va ashtebaheh ghahremanan ra talkh, zamani keh hameh karha-ye khobeh onha ra nadideh migiri. Tu , bekash bar-ye 1400 sal digar.sezavareh zolm islami hastie, bekash, ahmagh.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. موضوع مرده پرستی نیست،مقطعی مغفول مانده از تاریخ هست!

      حذف
  4. دوست عزیز دکتر مصدق بزرگ ایران زمین هستند وای دلیل نمیشه به معمار ایران نوین رضا شاه بی احترامی کنید برای ترکها آتاتورک برای آمریکایی ها لینکولن و برای ایرانیها رضا شاه آغازگر دوران جدیدی در تاریخشان هستند

    پاسخحذف
  5. هم میهن گرامی قضیه خدیجه مصدق کاملا دروغ غرض آمیزی بوده که در دوران اوائل انقلاب فرزند ایشان غلام حسین خان با توجه به خریدار بودن چنین افسانه های تحریک امیز توسط مردم به هیجان آمده و نیز بالا بردن مذنه کار در کتاب «در کنار پدرم مصدب » ساخته است .
    خانم خدیجه از دوران تولد دچار اختلال بوده است متاسفانه از بیماری ایشان سوء استفاده شده است و متاسفانه آن هم از طریق خود خانواده وی می باشت

    پاسخحذف
  6. من اینهمه رفرنس دادم،منبع شما چیست!؟ ارایه فرمایید

    پاسخحذف
  7. سپاس. آگاهی نداشتم. مطلب بسیار جالبی بود و جالبتر نظرات دیگران. چون بنده را مصر به پژوهش بیشتر کرد تا از درستی آن اطمینان حاصل کنم.

    پاسخحذف
  8. مصدق / شریعتی/ یک مشت روش ان فکر که ایران و به فلاکت انداختند. همون بهتر که این خائنین مقطوع النسل بشن

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینم ادبیات سلطنت طلبهای حامی رضا پهلوی

      حذف
  9. متاسفانه وهزارمتاسفانه یه عده زالوصفت که هنری جز مزدوری و پدرسوختگی ندارن همیشه برایه لقمه نان کثیف مزدور ظالمان بودن . یه عده ازاین مزدوران سعی میکنن چهره کثیف خاندان پهلوی را خوب نشان دهند ویه عده دیگه ازاین مزدورها با بیشرمی آخوندهای نجس را طهارت میدن...
    مردم این مملکت کی میخان بخودشون بیان که یه مقدار به حافظه تاریخی خودشان مراجعه کنند و البته نیاز به شق القمر نیست ونیازی نیست ساعتها و ماهها وسالها فکر کنند اگر با دید باز به کشورهای دیگه نگاه کنن وببینن مردم اونها دارن چکار میکنن راحت میشه ازاونها تقلید کرد نه اینکه از دین خشن اسلام 1400 سال قبل یا از شاهنشاهی مشکوک وموهوم 2500 سال قبل دفاع کنند

    پاسخحذف