پنجشنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۱

گشت ارشاد،آشنای تمام ایرانیان



شنیدم تنها سینمایی که فیلم گشت ارشاد(ساخته ی سعید سهیلی) رو نمایش می ده سینما آفریقا،سر خیابون زرتشت بالای میدون ولی عصر  است،شتابان رفتم و بلیت گرفتم و منتظر شروع فیلم شدم.انتظار فیلمی معمولی و کمدی و نیمه زرد را داشتم ولی وقتی از سینما خارج می شدم با خودم فکر کردم در چند سال اخیر بهترین فیلمی بود که دیدم.

همه عالی بودند،تورج منصوری در مقام فیلمبردار و بعد از شاهکار سینماییش هامون،این بار نیز گل کاشت.ناصر چشم آذر موزیسین شهیر ایرانی نیز شاهکار سینمایی هامون را در کارنامه ی خود داشت(جدای آثار موسیقیایی فراوان).بازی حمید فرخ نژاد و پولاد کیمیای و ساعد سهیلی حرف نداشت.چنان در نقش های خود فرو رفته بودند که احساس می کردم واقعا شخصیت واقعی شان همان است که می بینم.

فیلم یک دست و شسته و رفته بود،میزانسن خوبی داشت و طنزهای به جا و گیرایی را ارایه داده بود.طنزهایی که بعضا تلخ و سوزناک بودند.من که اطراف خود بسیجی و حزب اللهی زیاد دیدم و می بینم کاملا با کنه و ذات و هویت و شخصیت تمام کاراکترهای فیلم ارتباط برقرار می کردم.عموما فکر می کنند اینایی که توی خیابان ها توی آشوبهای بعد از انتخابات 88 آمده بودند بابت این حضورشان پول و امکانات و تسهیلاتی دریافت می کردند ولی اکثرشان مثل شخصیت های فیلم گشت ارشاد از روی ناچاری و بدبختی و قسمتی هم رسوبات فکری و جمود اندیشه دست به چنان کارهای احمقانه ای می زدند.

نریشن آخر فیلم بی نظیر بود،من که میخکوب شده بودم ولی به سختی می تونستم پرده را ببینم چرا که خانم ها و آقایان چیپس و پفک بدست برای خروج از سالن کورس گذاشته بودند،و این هم طنز تلخ دیگری از فرهنگ عمومی ما بود!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر