یکشنبه، بهمن ۱۶، ۱۳۹۰

بررسی ۱۹۵ حکم صادر شده در سال ۱۳۸۹ توسط سه قاضی


قضات ناقض حقوق بشر: مقیسه، صلواتی و پیرعباسی

این سه قاضی در مجموع علیه ۱۹۵ شهروند ایران ۸۳۴ سال و سه ماه زندان قطعی، ۲۷ سال و ۶ ماه حبس تعلیقی، ۱۱۹۲ ضربه شلاق، ۱۰ اعدام و ۲۵۰ سال محرومیت از حقوق شهروندی حکم در سال ۱۳۸۹ صادر کرده‌اند.

دادگاه انقلاب اسلامی تهران و شعبه‌های ۱۵، ۲۶ و ۲۸ آن در طول دو سال گذشته محلی برای محکوم کردن فعالین سیاسی و مطبوعاتی و مدنی بوده است.


سه قاضی مستقر در این دادگاه به نام‌های قضای ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵، قاضی پیرعباسی در شعبه ۲۶ وو قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با همکارهای با نهادهای امنیتی بسیاری از فعالین را با اتهامات واهی و پرونده‌سازی‌ به احکام طویل‌المدت، زندان و تبعید و محرومیت اجتماعی محکوم کرده و کمک شایان توجهی را به نقض گسترده حقوق بشر در ایران کرده‌اند.


خانه حقوق بشر ایران اعلام می‌کند بسیاری از کسانی که در این دادگاه‌ها محکوم شده و حکم‌های سنگین برای آن‌ها صادر شده است، حکم‌شان نه در این دادگاه‌ها که نهادهای امنیتی و خارج از دستگاه قضایی صادر شده و عملا  استقلال قوه قضاییه در این زمینه از دست رفته است. حضور گسترده نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و وابسته به سپاه پاسداران عملا اجازه برگزاری دادگاه‌های عادلانه، با حضور هیأت منصفه و علنی را برای متهمان نداده و آن‌ها در یک پروسه قضایی مغشوش و غیرشفاف محکوم می‌شوند.


قاضی صلواتی، مقیسه و پیرعباسی در این زمینه به طور گسترده‌ای فعال بوده‌اند. در گزارش احکام صادر شده در سال ۱۳۸۹ که روز گذشته در «رهانا» تارنمای خبری «خانه حقوق بشر ایران» منتشر شد. به میزان صدور احکام زندان و تبعید و شلاق و اعدام این سه قاضی اشاره شده و مورد بررسی تحلیلی و آماری قرار گرفت.


در گزارش پیش رو که توسط خانه حقوق بشر ایران منتشر می‌شود عملکرد این سه قاضی در طول سال ۱۳۸۹ به طور دقیق و جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.


در سال ۱۳۸۹ علیه فعالین سیاسی، مطبوعاتی، مدنی، اقلیت‌های دینی و قومی و شهروندان، ۱۹۵ مورد توسط سه قاضی مستقر در شعبه‌های ۱۵، ۲۶ و ۲۸ ، قاضی صلواتی، قاضی پیرعباسی و قاضی مقیسه حکم صادر شده است، که از این منظر این سه قاضی به عنوان سه تن از بدترین ناقضان حقوق بشر در ایران هستند و در نقض حقوق بشر در ایران سه تن از افرادی هستند که بیش‌ترین سهم‌ها را دارند.


این سه قاضی در مجموع علیه ۱۹۵ شهروند ایران که به دلائل عقیدتی مورد محاکمه قرار گرفتند ۸۳۴ سال و سه  ماه زندان قطعی، ۲۷ سال و ۶ ماه حبس تعلیقی، ۱۱۹۲ ضربه شلاق، ۱۰ اعدام و ۲۵۰ سال محرومیت از حقوق شهروندی حکم قضایی در سال ۱۳۸۹ صادر کرده‌اند.


قاضی مقیسه
در این میان قاضی محمد مقیسه سخت‌ترین و سنگین‌ترین احکام را صادر کرده و با صدور  ۳۷۳ سال و هشت ماه حکم زندان قطعی و صدور سه حکم اعدام در رده اول نقض حقوق بشر در میان تمام قضات کشور قرار می‌گیرد. وی همچنین ۵ سال حبس تعلیقی و ۲۰ سال محرومیت اجتماعی برای فعالین و شهروندان حکم صادر کرده است.


به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» قاضی مقیسه در مجموع برای ۸۷ متهم حکم صادر کرده است؛ ۲۰ فعال دانشجویی، ۱۸ شهروند، ۱۵ فعال سیاسی، ۱۲ شهروند بهایی، ۱۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس و فعال اینترنتی، ۷ شهروند اهل سنت و ۵ فعال حقوق بشر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و جملگی آن‌ها به زندان محکوم شده و هیچ‌کدام از آن‌ها حکم برائت دریافت نکرده‌اند. جدول شماره ۳


قاضی صلواتی
رتبه بعدی قاضی ناقض حقوق بشر را قاضی صلواتی با صدور ۲۵۹ سال و ۶ ماه حبس قطعی و ۷ حکم اعدام در اختیار دارد. عمده‌ی کسانی که در اعترافات تلویزیونی شرکت کرده و یا پرونده‌ آن‌ها با سناریوسازی نهادهای امنیتی دنبال می‌شود توسط قاضی صلواتی محاکمه و برای آن‌ها حکم صادر می‌شود. وی همچنین ۵۵ سال حکم محرومیت اجتماعی برای فعالین صادر کرده است.


به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» قاضی صلواتی در مجموعه برای ۵۸  متهم حکم صادر کرده است؛ ۱۷ فعال سیاسی، ۱۷ شهروند، ۱۴ فعال دانشجویی، ۴ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، ۲ فعال حقوق بشر، ۱ فعال صنفی، ۱ فعال کارگری، ۱ فعال مدنی و ۱ تبعه کشور خارجی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محاکمه و جملگی آن‌ها به زندان محکوم شده و هیچ‌کدام از آن‌ها حکم برائت دریافت نکرده‌اند. جدول شماره ۲


قاضی پیرعباسی
قاضی پیرعباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب که از او باید به عنوان قاضی شلاق یاد کرد، چرا که برای کسانی که آن‌ها را به خاطر عقایدشان محاکمه کرده ۱۱۹۲ ضربه شلاق حکم صادر کرده است. وی ۲۰۱ سال و ۱ ماه زندان قطعی، ۲۱ سال  و ۶ ماه حبس تعلیقی، ۱۷۵ سال محرومیت از حقوق شهروندی حکم صادر کرده است.


قاضی پیرعباسی در مجموعه برای ۵۰  متهم حکم صادر کرده است؛ ۱۳ فعال دانشجویی، ۱۰ فعال سیاسی، ۹ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، ۸ فعال حقوق بشر، ۳ شهروند؛ ۱ فعال کارگری و ۱ شهروند بهایی کسانی هستند که توسط قاضی پیرعباسی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه و احکام سنگین قضایی دریافت کرده‌اند. جدول شماره ۱


لازم به توضیح است که در جداول برخی از متهمان و زندانیان سیاسی حکم‌های‌شان در دادگاه‌های بدوی با رنگ قرمزه مشخص شده‌اند ک این احکام مربوط به قبل از سال ۱۳۸۹ است و در آمار محاسبه نشده است. تنها حکم این افراد در دادگاه‌های تجدیدنظر تأیید شده است.


برای دریافت این گزارش به صورت پی دی اف و دیدن جداول و اسامی کسانی که توسط این سه قاضی به زندان محکوم شده‌اند این‌جا کلیک کنید.


گزارش سالانه آماری تفصیلی بازداشت‌ها در سال ۱۳۸۹ را از این‌جا می‌توانید مطالعه کنید.


خانه حقوق بشر ایران


۱ نظر:

  1. این سه قاضی در مجموع علیه ۱۹۵ شهروند ایران ۸۳۴ سال و سه ماه زندان قطعی، ۲۷ سال و ۶ ماه حبس تعلیقی، ۱۱۹۲ ضربه شلاق، ۱۰ اعدام و ۲۵۰ سال محرومیت از حقوق شهروندی حکم در سال ۱۳۸۹ صادر کرده‌اند.

    پاسخحذف