دوشنبه، شهریور ۱۴، ۱۳۹۰

عزرائیل یاد نمیرالمومنین نیست؟


هزاران کاربر اینترنت در انتظار شنیدن خبری از جنتی
محمد رضا یزدانپناه

 به نظر می آید مرگ دبیر شورای نگهبان، هم موضوعی است که باعث خنده او می شود و هم سوژه ای است برای ساخته شدن جوک ها و لطیفه های مردمی که بی صبر انتظار می کشند. این بی صبری از صفحات متعددی که با این موضوع در شبکه های مجازی اینترنتی وجود دارد، مشخص شده است.

یک سال پیش بود که شایعه درگذشت آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، شبی از شب های داغ، تابستان ایران را داغ تر کرد. فیسبوک، توییتر، وبلاگ ها و سایت هایی مانند بالاترین در عرض چند ساعت مملو از اخبار و گزارش ها شدند.

این شایعه فرصتی برای کاربران اینترنت در ایران و خارج از ایران فراهم آورد تا تبحر خود را در طنزپردازی به رخ ها بکشند. هزاران استتوس، توییت، یادداشت و... که موضوعش یک چیز بود. کار آنقدر بالا گرفت که سخنگوی شورای نگهبان را در ابتدای روز کاری بعد ناچار ساخت وارد میدان شود و خبر را تکذیب کند. البته با تعرضی به رسانه های توطئه گر و دست های پنهان بیگانگان.

عباسعلی کدخدایی گفت که جنتی "در کمال صحت و سلامت است" و تازه وقتی شایعه مرگش را شنیده به آن خندیده است. که این نیز موضوع تازه ای برای کارتون ها و قطعات طنز بود. خزری که به عزرائیل می خندد.

سخنگوی شورای نگهبان احتمالا وقتی گفت که این شایعه توسط رسانه هایی منتشر شده که "با نظام جمهوری اسلامی کینه قدیمی دارند و اعتبار آنها را برای مردم روشن کرد" نمی دانست که سایت های اصولگرای رجانیوز و مشرق که هر دو از جمله سایت های به شدت حامی شورای نگهبان و دبیرش هستند، نخستین رسانه هایی بودند که این شایعه را منتشر کردند.

این دو رسانه پس از مدت کوتاهی خبر را از روی سایت خود حذف کردند اما همین مدت کوتاه هم برای منتظران این خبر کافی بود.

آنها نوشته بودند که آیت الله احمد جنتی به علت سکته مغزی و ایست قلبی درگذشته است.

نیک آهنگ کوثر، کاریکاتوریست ساکن کانادا در واکنش به این مسئله، دکتری را کشید که می پرسید: "مرگ مغزی جنتی؟ مغزش کجا بوده؟!"

آیا پای رحیم مشایی در میان بود؟
شایعه مرگ احمد جنتی نه فقط سخنگوی شورای نگهبان را به واکنش واداشت، بلکه  داماد محمود احمدی نژاد از کدخدایی هم فراتر رفت و خواستار "پیگرد قضایی و محاکمه" افرادی شد که این شایعه را منتشر کردند.

مهدی خورشیدی، دبیر شورای نگهبان را "از استوانه های نظام و از شاگردان برجسته حضرت امام" نامید و گفت که " ان‌شاء‌الله حضرت آیت‌الله جنتی، در سلامتی کامل در زیر سایه حضرت ولی عصر‌ به انجام تکالیف خود در انقلاب ادامه دهند."

او همچنین خبر داد که شایعه مرگ جنتی "از همان منبعی بیان می‌شود که اعلام کرده بود، ایشان تا دو سال دیگر بیشتر زنده نیست." به این ترتیب موضوع جدیدی هم به سوژه های شعر و قطعات طنز اضافه شد. وعده دو سال.

داماد رئیس جمهور به نام این "منبع" اشاره نکرد اما پیش از آن، برخی سایت های اصولگرا نوشته بودند که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر جنجالی محمود احمدی نژاد چنین سخنی را بر زبان رانده است.

آیت الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کاشان هم در آن هنگام گفته بود که "به آقای مشایی گفتند شما که می‌خواهی رئیس جمهور شوی صلاحیت شما را شورای نگهبان باید تأیید کند و آیت الله جنتی بسیار قاطع است و شما را رد صلاحیت می‌کند که مشایی گفته تا دو سال دیگر آیت الله جنتی نیست."

دو سال البته در برابر سال های عمر آیت الله جنتی رقمی نیست. دبیر شورای نگهبان مطابق شناسنامه اش در سوم اسفندماه 1305 به دنیا آمده، اما روحانیون قدیمی و کسانی که از سال های قبل از انقلاب وی را به یاد دارند معتقدند این رقم دست کم چهار سال کمتر از سن واقعی اوست. این گروه با نشانه هائی اظهار نظر می کنند که سال 1391 زمانی است که نود سالگی آیت الله ریز نقش جشن گرفته شود.

از مردم، به ویژه کاربران اینترنتی و  مخالفان جمهوری اسلامی به مزاح و تمسخر هم که شده عمر او را با قدمت دایناسورها که آخرین نسل آنها 65 میلیون سال پیش از بین رفت، مقایسه می کنند.

هم اکنون چندین صفحه با هزاران عضو در فیسبوک وجود دارد که روزانه ده ها استتوس و حتی عکس های طنز درباره عمر طولانی مدت جنتی و گفت و گوهای خیالی او با افرادی مانند آدم و حوا، حضرت نوح و... منتشر می کنند. آخرین صفحه تاسیس شده در این ارتباط، "خاطرات نمیرالمومنین" نام دارد  که در کمتر از 72 ساعت دو هزار نفر عضو آن شده اند.

محبوب حاکمان، منفور مخالفان
آیت الله احمد جنتی سال ها است که به یکی از چهره های بسیار نامحبوب در بین منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی بدل شده است.

او که پیش از انقلاب یک روحانی ساده در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود، با پیروزی انقلاب اسلامی، به یکی از قدرتمندترین روحانیون در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. هر چه خاطرات سال های اول انقلاب بیشتر منتشر می شود این واقعیت بیشتر از پرده برون می افتد که پشت هر حرکت تند از اعدام های جمعی تا مصادره های جمعی اموال و برکناری دادستان های نرم خو و بازگرداندن اسدالله لاجوردی به کار، دست جنتی در کار بوده است. از جمله این منابع خاطرات هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام ری شهری است که نشان می دهد در مواقعی حتی آیت الله خمینی نتوانسته جلو تندروی های او را بگیرد. از میان کسانی که به طور مشخص نزدیک بود جانشان گرفته شود بخش عمده توده ای ها و چریک های فدائی خلق  اکثریت  است که وقتی با فشار جنتی حجت الاسلام موسوی تبریزی از دادستانی انقلاب گذاشته شد به منزله هشداری برایشان بود. خاطرات هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که احمد خمینی به او ابلاغ کرده که رهبر انقلاب هم راضی به کنار گذاشتن موسوی تبریزی نیست و حالا که تحت فشار است خواستار آن شده که این کار با احترام و با کمی تاخیر صورت پذیرد که همین تاخیر گفته می شود چند هزار چریک را امکان داد تا از کشور بگریزند. مانده ها در دوره دوم دادستان اسدالله لاجوردی کشته شدند.

از دهه اول انقلاب نام شیخ احمد جنتی و صادق خلخالی برای مردم سراسر کشور به ویژه کردستان و جنوب کشور یادآور روزهای اعدام و سخت است.

جنتی بعد از درگذشت ایت الله خمینی جایگاهی بلندتر یافت. به دبیری شورای نگهبان رسید. پیش از ان ضو مجلس خبرگان قانون اساسی و  دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود اما پس از آن  دو مسئولیت حکومتی گرفت که بیشترین مخالفت ها را علیه وی  برانگیخت: امام جمعه موقت تهران و دبیر شورای نگهبان است.

خطبه های نماز جمعه ای که جنتی خوانده، سرشار از سخنان و اظهاراتی است علیه اصلاح طلبان، روشنفکران، جوانان، زنان، منتقدان، جنبش سبز و.... او همزمان آیت الله خامنه ای را "سپهسالار لشکر امام زمان" می داند که سمت رهبری جمهوری اسلامی را از سوی "خداوند متعال" دریافت کرده است.

در برابر اصلاح طلبان و جنبش سبز
جنتی با اینکه در مقام دبیر شورای نگهبان، وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و طبق قانون امکان جانبداری از هیچ کاندیدایی را ندارد اما از اینکه در انتخابات گذشته ریاست جمهوری به صراحت و قاطعانه از محمود احمدی نژاد حمایت کند هیچ ابایی نداشت. چنان که در اعلام مخالفت با نامزدی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد هم همه کار کرد. تا جائی که نام وی را بعد از نام ناطق نوری، ری شهری و رضا زواره ای در اعلامیه شورای نگهبان گذاشت و بعد هم اعلام داشت که اسامی را به ترتیب رای اعضای شورای نگهبان آورده. یعنی خاتمی کمترین رای را آورده است.

او پس از انتخابات و در بحبوحه اعتراضات جنبش سبز در مرداد ۱۳۸۹ طی یک سخنرانی در مسجد جمکران قم، رهبران مخالف دولت را متهم به دریافت کمک مالی از آمریکا کرد. جنتی گفت: "سندی را به دست آورده‌ام مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به سران فتنه داده است. همین سعودی ها که به نمایندگی از طرف آمریکا صحبت می کردند {به سران فتنه} گفتند که اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد."

جنتی این بندگان صالح را آیت الله خامنه ای و حامیان او می داند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از این سخنان در یک نامه مشترک به مراجع تقلید از این سخنان دبیر شورای نگهبان شکایت کردند و "کهولت سن" او را دلیل "ناتوانی ذهنی" جنتی دانستند.

به این شکایت هرگز رسیدگی نشد اما رهبران جنبش سبز هم اکنون ماه ها است که بدون محاکمه در حبس خانگی به سر می برند.

این دو تنها شاکیان احمد جنتی نیستند. او به عنوان فرد اول در شورای نگهبان تاکنون هزاران نفر از کاندیداهای انتخابات مختلف ریاست جمهوری و مجلس را ردصلاحیت کرده و آنگونه که این کاندیداها می گویند حتی به خود آنها نیز نگفته که دلیل این ردصلاحیت چه بوده است.

مصطفی تاجزاده، عضو مشترک سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که مسئول اجرای انتخابات مجلس ششم بود، دیگر شاکی دبیر شورای نگهبان از سال 1379 است. تاجزاده بارها بر پیگیری شکایت خود تاکید کرده و گفته که اگر جنتی حاضر نیست به علت شانش به دادگاه برود، می توان دادگاه را به نزد او برد.

تاجزاده، دبیر شورای نگهبان را به ابطال غیر قانونی 500 هزار رای مردم تهران در انتخابات مجلس ششم که به پیروزی گسترده کاندیداهای اصلاح طلب حامی سید محمد خاتمی در سراسر کشور انجامید، متهم می کند.

با وجود همه این شکایت ها، رهبر جمهوری اسلامی همواره قاطعانه از دبیر منصوب خود در شورای نگهبان حمایت کرده است. چنان که ماجرای احمدی نژاد نشان داد جنتی هم مانند مصباح یزدی کاملا از رهبر تبعیت دارند چنان که بعد از آشکار شدن نارضایتی وی از احمدی نژاد، این دو روحانی هم تمام حمایت های قبلی را از یاد بردند و به انتقاد از رییس دولت پرداختند.

اما در هر صورت به نظر می آید کاربران ایرانی اینترنت در داخل و خارج از کشور چندان چشم انتظار نتیجه این شکایت ها و حمایت ها نیستند. آنها به طور مرتب صفحات جدیدی را در شبکه های مجازی باز می کنند و تلاش دارند تا آنگونه که خود می گویند جنتی را به یاد عزرائیل بیاورند.

۲ نظر:

  1. مرگ این موجود دردی رو از این ملت کم نمی کنه، چون امثالش زیاد هستند. این رفت، یکی دیگه مثل خودش رو جاش می ذارن. تا وقتی همه ی اختیارات یه مملکت از سرمایه های مادی گرفته تا جان انسان ها، همه دست حاکمیت ناصالح و خائن باشه، اوضاع از این بهتر نمی شه. همه باید عروسک های خیمه شب بازی رهبری باشن و گوش به فرمانش، وگرنه یا باید از کشور خودشون برن یا گوشه نشین بشن، یا حرف بزنن و زندانی و حصر بشن. دیکتاتوری یعنی این

    پاسخحذف
  2. تیم مشایی و احمدی نژاد از سال ها قبل،کمر به قتل روحانیت بسته اند و هدفی جز نابودی ایران ندارند،اونا سال هاست عوامل صهیونیست ها هستند

    پاسخحذف