تظاهراتِ زنان به مناسبتِ نهمین سالگردِ دستیابی به «حقِ رای»
در نخستین نظامنامه انتخابات مجلس شورای ملی، زنان از حق رأی اعم از انتخاب شدن یا انتخاب کردن محروم شدند.
بر این اساس: زنان، دیوانگان، خارج شدگان از دین اسلام، تبعه خارجه، دزدان و قاتلین، گدایان و متکدیان و اشخاصی که کمتر از ۲۰ سال داشتند؛ فاقد حق رأی شناخته شدند.
در «ماده ۷ قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی» مصوّب سال ۱۲۸۶ نیز در ذیل «شرایط انتخابکردن» آمده:
اشخاص ذیل حق انتخاب ندارند - اولاً اشخاصی که به واسطه جنحه یا جنایتی مجازات قانونی دیدهاند - ثانیاً اشخاصی که معروف به فساد عقیده و به ارتکاب قتل یا سرقت باشند - ثالثاً اشخاص ورشکسته به تقصیر - رابعاً طایفه نسوان - خامساً اشخاص خارج از رشد.
در ۱۴ مهر ۱۳۴۱ دولتِ «اسداله علم» با اصلاح قانونِ پیشگفته به زنان و اقلیّتهای دینی «حقِ رای» اعطا نمود که در جریانِ تصویبِ آن با اعتراضات گستردهء اقشار سنّتی و روحانیون مواجه شد.
از جمله سخنرانی شدیدالحن آیت الله خمینی در مسجد اعظم به تاریخ: ۱۴/۰۸/۱۳۴۱ در حضورِ طلاب و فضلای حوزه و جمعی از بازاریان تهران با موضوع «لزوم لغو لایحه اصلاحیه ی قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی»:
«... ان شاءاللّه موضوع لغو شرکت نسوان در انتخابات درست میشود؛ اگر درست نشد ما تنها نیستیم؛ تمام ملت ایران و عشایر و حتی سایر ملتهای کشورهای مسلمان و سنی پشتیبان ما هستند. ما باز هم امیدواریم که دولت به اشتباه خود پی ببرد و جواب مساعد بدهد؛ مامورینی که در مجلس حضور دارند این مطلب را گزارش کنند تا دولت تصور نکند که با فوت آیت الله بروجردی - رحمةالله علیه - دیگر اسلام بیدفاع شده است و میتوان به آن لطمه زد... امروز هم هر دست خیانتکاری که برای لطمه زدن به اسلام دراز شود با قدرت اسلام قطع میشود. مراجع اسلام ایران و نجف در مقابل تجاوز به احکام اسلام و خیانت به مسلمین ساکت نمینشینند و در این امر تنها نیستند، کلیه مردم ایران، عشایر ایران، بلکه ملتهای سایر کشورها پشتیبان مراجع دین هستند و اهانت به قرآن را تحمل نمیکنند... خداوند نیاورد آن روزی را که ما درسها را تعطیل کنیم و دستور تعطیل عمومی بدهیم. اگر روزی لازم شد که وظیفه ملت معین شود به شما اعلام میکنیم و وظیفه عموم مردم را تعیین خواهیم کرد؛ اما نه در اینجا، نه با این جمعیت، باید بیابانهای قم را در نظر گرفت...»
ببخشید یه سوال: طبق قوانین اسلام واقعی، یعنی طبق قرآن، چه منافاتی بین رای دادن زنان با اجرای احکام اسلام وجود داشته؟
پاسخحذفدر قرآن که چیزی نیامده،این بستگی به اقتضای زمان داره(از نظر آقایان)،کما اینکه آقای خمینی که در زمان پهلوی مخالف رای زنان بودند در اواخر حکومت پهلوی حضور و نقش زنان را تمجید کردند و بعد انقلاب هم که جلوی رای آنان را نگرفتند و بسیار تقدیر کردند.
حذفیک بار در دوره دوم مجلس شورای ملی، محمد تقی وکیل الرعایا، نماینده همدان، بحث حق رأی زنان را مطرح کرد که شگفت مینمود، اما هیچ زمینهای برای پذیرش نداشت و مرحوم سید حسن مدرس با آن مخالفت کرد. سخنان مدرس پس از وکیل الرعایا در جلسه روز هشتم شعبان 1329 ق (دور دوم، جلسه 280) چنین بود:
پاسخحذف«برهان این است که امروز ما هر چه تأمل مى کنیم مى بینیم خداوند قابلیت در اینها قرار نداده است که لیاقت حق انتخاب را داشته باشند. مستضعفین و مستضعفات و آن ها از آن نمرهاند که عقول آن ها استعداد نداردو گذشته از این که در حقیقت نسوان در مذهب اسلام ما در تحت قیومتند الرجال قوامون على النساء در تحت قیومیت رجال هستندو مذهب رسمى ما اسلام است آن ها در تحت قیومتند. ابداً حق انتخاب نخواهند داشت. دیگران باید حفظ حقوق زن ها را بکنند که خداوند هم در قرآن مى فرماید در تحت قیومیت اند و حق انتخاب نخواهند داشت هم دینى هم دنیوى. این مسئلهای بود که اجمالاً عرض شد».
http://www.khabaronline.ir/news-126461.aspx
موافقم
حذفمخالفم. حتی با استناد به آیه ی 34 سوره ی نساء، قيام به معني محافظت و اصلاح آمده و «قوامون» در «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ ...» به همين معنا تفسير شده است...
پاسخحذفپس این بدان معنی نیست که چون زنان تحت قیومتند لیاقت حق انتخاب و استقلالی در حفظ حقوق فردی و اجتماعی ندارند.
کما این که با توجه به نادیده گرفتن حقوق زنان در مملکت ما، اگر جایی برای این بحث بود، قطعاً آقایون این نظر رو اعمال می کردند و در این زمینه کوتاهی نمی کردند.